پیام فارس

آخرين مطالب

ابلاغ همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی برای مهر ماه | همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی کی واریز میشود؟ اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ، ابلاغ همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی برای مهر ماه را در اندیشه معاصر شرح داده ایم و پاسخ به این سوال که همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی کی واریز میشود؟ را در ادامه بیان کرده ایم؛ با این حال توضیحات تفصیلی که در اندیشه معاصر می خوانید تنها بخشی از دغدغه های بازنشستگان عزیز است.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
آنچه بازنشستگان را دل نگران کرده است تبعیضی است که در همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی با بازنشستگان کشوری رخ داده است، چرا که در روزهای اخیر باخبر شدیم متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان دولتی 6 بر 3 از بازنشستگان تأمین اجتماعی پیش افتاد و همچنان متولیان امر جزئیاتی در مورد نحوه پرداخت مبلغ متناسب‌سازی به حساب بازنشستگان تامین اجتماعی ارائه نمی‌دهند.

پیام فارس

مابه‌التفاوت یک‌میلیون تومانی متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان برای ششمین ماه به حساب بازنشستگان دولتی واریز شده اما بازنشستگان تأمین اجتماعی بعد از واریز 3 میلیون تومان بابت سه‌ماهه اول سال، دیگر پولی دریافت نکرده‌اند.
متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان با واریز مابه‌التفاوت سه‌ماهه در تیرماه، امید تازه‌ای به این قشر داده بود و انتظار می‌رفت به‌سرعت با صدور احکام قطعی، ترمیم معیشت بازنشستگان محقق شود؛ اما در عمل، نه‌تنها احکام قطعی بازنشستگان طبق قانون برنامه هفتم توسعه صادر نشد، بلکه واریز مابه‌التفاوت متناسب‌سازی به حساب بازنشستگان تأمین اجتماعی هم قطع شد و این اتفاق کام بازنشستگان تأمین اجتماعی را به‌شدت تلخ کرد.
بعدازاینکه دولت سیزدهم در تیرماه 1403، برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان در سه‌ماهه اول، سه میلیون تومان علی‌الحساب به حساب آنها واریز کرد، مقرر شد احکام قطعی بازنشستگان صادر شده و بعد از حساب‌وکتاب، رقم دقیق مبلغ متناسب‌سازی اعمال شود.
در ادامه، با تغییر دولت برآورد می‌شد که صدور احکام قطعی به تأخیر بیفتد اما واریز مبلغ علی‌الحساب ادامه داشته باشد. در عمل اما، فقط واریز مبلغ علی‌الحساب به حساب بازنشستگان کشوری ادامه پیدا کرد و بازنشستگان تأمین اجتماعی در بلاتکلیفی ماندند.
در هفته اخیر، با دو نوبت واریز مبلغ یک‌میلیون تومان به حساب بازنشستگان کشوری، مجموع دریافتی آنها بابت متناسب‌سازی 6 ماهه به 6 میلیون تومان رسید؛ درحالی‌که برای بازنشستگان تأمین اجتماعی فقط همان 3 میلیون تومان دولت سیزدهم واریز شده و نه‌تنها خبری از واریزی جدید نیست، بلکه متولیان امر نیز دراین‌باره اظهارنظری نمی‌کنند.
ابلاغ همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی برای مهر ماه احمد میدری با اعلام این خبر اظهار کرد: پس از تشکیل جلسات با دستور معاون اول ریاست جمهوری و باهماهنگی سازمان برنامه و بودجه، مبلغ 8 هزار میلیارد تومان برای پرداخت مطالبات متناسب‌سازی بازنشستگان دراختیار سازمان تامین اجتماعی قرار خواهدگرفت.
وی افزود: تا پایان سال نیز مطابق قانون، مبلغ 30 هزار میلیارد تومان به صورت اوراق بدهی تحویل سازمان تامین اجتماعی خواهد شد.
بر اساس راهکارهای میان‌مدت ابلاغ شده، الباقی تعهدات دولت به تأمین اجتماعی تا سقف 130 هزار میلیارد تومان باید براساس بند (د) تبصره 15 قانون بودجه سال 1403 کل کشور، از طریق واگذاری دارایی‌های دولت و سهام شرکت‌های دولتی به سازمان تأمین اجتماعی تأدیه شود و وزارت امور اقتصادی و دارایی به تحقق فرآیندهای واگذاری دارایی و سهام کمک کند.
سازمان تأمین اجتماعی تیرماه امسال مبلغ 12 هزار و 600 میلیارد تومان به صورت علی‌الحسابِ متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و کمک معیشت ایشان طی یک مرحله واریز کرد اما اجرای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان به سبب کثرت ذی‌نفعان و جامعه بازنشستگان تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی، مستلزم تأمین منابع برای سال جاری در حدود 40 هزار میلیارد تومان است که دولت براساس سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی ابلاغی مقام معظم رهبری، محل تأمین این بودجه را پیش‌بینی و تامین می‌کند.
خبر جدید درباره پرداخت معوقات حقوق بازنشستگان به روزهای پایانی ماه و زمان صدور فیش‌های حقوقیِ مهرِ بازنشستگان تامین اجتماعی نزدیک می‌شویم اما خبری از اجرای متناسب‌سازی یا پرداخت علی‌الحسابِ آن نیست.
مروتی، بازنشسته کارگری، با بیان اینکه بازنشستگان کشوری و لشگری سه ماه علی‌الحساب متناسب‌سازی برای ماه‌های تیر، مرداد و شهریور دریافت کرده‌اند، از تعلل طولانی سازمان تامین اجتماعی انتقاد کرد.
او افزود: اکثریت بازنشستگان کشور، چیزی بیش از 65 درصد آن‌ها بازنشسته کارگری هستند؛ چند میلیون خانواده چشم‌شان به مستمری پرداختی تامین اجتماعی‌ست با این حال این سازمان اهتمامی برای عمل به قانون و اجرای متناسب‌سازی ندارد.
مروتی با تاکید بر اینکه در برنامه هفتم توسعه همه صندوق‌ها از جمله تامین اجتماعی مکلف شده‌اند از ابتدای امسال متناسب‌سازی را برای بازنشستگان و مستمری‌بگیران خود اجرایی کنند؛ اضافه کرد: در قانون تمایزی میان صندوق‌ها و بازنشستگان آن‌ها نیست. بایستی متناسب‌سازیِ 90 درصدی از فروردین امسال برای همه بازنشستگان کشور بدون استثنا اجرا می‌شد؛ به سایر بازنشستگان ماهی یک میلیون تومان به عنوان علی‌الحساب پرداختند اما بازنشستگان کارگری فقط سه میلیون تومان در روزهای قبل از انتخابات ریاست جمهوری دریافت کردند و بعد از آن پرداخت‌ها متوقف شد.
این بازنشسته کارگری ادامه داد: در نیمه‌های هفتمین ماه از سال هستیم؛ چه زمانی قرار است احکام متناسب‌سازی بازنشستگان صادر شود و دقیقاً کی می‌خواهند معوقات آن را به بازنشستگان پرداخت کنند؟ بازنشستگان کارگری عموماً حداقل‌بگیر و زیر خط فقر هستند؛ این بازنشستگان با حقوق ده یا یازده میلیون تومانی زندگی می‌کنند. آیا رواست که هفت ماه منتظر اجرای قانون باشند و در عین حال از دریافت علی‌الحساب نیز محروم بمانند؟
تکلیف متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان یکسره شود رئیس کانون بازنشستگان قزوین گفت:نیاز داریم تکلیف متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان یکسره شود؛ علاوه بر این حقوق‌ها با سختی پرداخت می‌شود اما باید توجه داشت که بازنشسته انجام امور زندگی و اقساط را متناسب با روز دریافت حقوق پرداخت می‌کند
فعالان صنفی بازنشستگان قزوین خواستار تعیین تکلیف متناسب‌سازی شدند.
نشست هم‌اندیشی مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با تشکلات کارگری و کارفرمایی قزوین عصر امروز در سالن جلسات تامین اجتماعی استان برگزار شد.
محمد اسدی درنشست هم‌اندیشی مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با تشکلات کارگری وکارفرمایی قزوین گفت: بیمارستان تامین اجتماعی درقزوین بدهکار است؛ خواستار این هستیم که اعتباری برای تسویه این بدهی تخصیص داده شود همچنین استاندار و مسئولین مختلف با بیمارستانهای خصوصی جلسه گذاشته اما نتوانستند آن‌ها را قانع کنند که با تامین اجتماعی قرارداد منعقد کنند؛ حل شدن این چالش از مطالبات بازنشستگان ما است.
او افزود: نیاز داریم تکلیف متناسب‌سازی مشخص شود.
اسدی درباره بیمه تکمیلی گفت: در بیمارستان تامین اجتماعی یک دهم مردم نمی‌توانند خدمات بگیرند در آنجا بیمه تکمیلی به‌نوعی برای تامین اجتماعی کمک کننده است، وقتی کمک کننده است نباید آن را فلج کنیم.
اسدی همچنین افزود: حقوق‌ها با سختی پرداخت می‌شود اما باید توجه داشت که بازنشسته انجام امور زندگی و اقساط را متناسب با روز دریافت حقوق پرداخت می‌کند و نباید تاریخ پرداخت‌ها تغییر کند.
کمبود منابع مالی: یکی از اصلی‌ترین مشکلات طرح متناسب‌سازی، کمبود منابع مالی سازمان تأمین اجتماعی است. این سازمان با چالش‌های جدی در بودجه مواجه بوده و افزایش تعداد بازنشستگان و محدودیت منابع باعث شده که اجرای کامل این طرح با مشکلاتی روبه‌رو شود.
عدم پایبندی دولت به تعهدات: دولت موظف است بدهی‌های خود را به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت کرده و در تأمین منابع مالی این طرح کمک کند. با این حال، تأخیر در پرداخت بدهی‌ها و کمبود بودجه دولتی از عوامل مهمی بوده که باعث تأخیر در پرداخت حقوق کامل و عادلانه به بازنشستگان شده است.
افزایش تورم و ناپایداری اقتصادی: تورم بالا و ناپایداری اقتصادی کشور، حتی پس از اجرای طرح متناسب‌سازی، باعث شده است که بازنشستگان همچنان با مشکلات اقتصادی مواجه باشند. افزایش قیمت کالاها و خدمات، تأثیر زیادی بر قدرت خرید آنان داشته است.
بی‌عدالتی در توزیع: برخی بازنشستگان معتقدند توزیع منابع در طرح متناسب‌سازی ناعادلانه بوده و تفاوت‌های میان حقوق بازنشستگان به‌درستی در نظر گرفته نشده است. این موضوع باعث نارضایتی در میان گروه‌های مختلف بازنشستگان شده است.
اقدامات و برنامه‌های پیش‌رو
برای رفع چالش‌های موجود و بهبود شرایط بازنشستگان، چندین راهکار و برنامه در دست بررسی است:
افزایش کمک‌های دولت: تأمین منابع مالی بیشتر از سوی دولت برای اجرای کامل و منصفانه‌تر متناسب‌سازی یکی از اصلی‌ترین راهکارهاست.بازنگری در ساختار حقوقی بازنشستگان: برنامه‌ریزی برای اصلاح و بازنگری حقوق و مزایای بازنشستگان بر اساس شرایط اقتصادی کشور از موضوعات در حال بررسی است.
تثبیت تورم و بهبود اقتصاد: تلاش برای تثبیت وضعیت اقتصادی و کاهش تورم، از راهکارهای اساسی است تا اثرات متناسب‌سازی به شکلی پایدارتر بر معیشت بازنشستگان تأثیر بگذارد.
چرا متناسب‌سازی تأمین اجتماعی اجرا نشد؟ به گزارش اندیشه معاصر، تبعیض در اجرای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و بلاتکلیفی بازنشستگان تأمین اجتماعی بیش از هر چیز به محل تأمین منابع موردنیاز برای متناسب ساز مربوط است. در قانون، پیش‌بینی شده که منابع مالی موردنیاز برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان در صندوق‌های دولتی به مبلغ 50 هزار میلیارد تومان از محل افزایش یک درصد مالیات ارزش‌افزوده تأمین شود؛ اما برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی ، در قانون بودجه امسال پیش‌بینی شده است که دولت 130 هزار میلیارد تومان از بدهی خود را به تأمین اجتماعی پرداخت کند تا با استفاده از این منابع، متناسب‌سازی حقوق این بازنشستگان اجرا شود.
با توجه به فرایند اجرای این قانون، به نظر می‌رسد فقط در دولت سیزدهم بخشی از بدهی دولت معادل منابع موردنیاز برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی در 3 ماهه اول سال پرداخت شده و بعدازآن پولی به تأمین اجتماعی داده نشده تا متناسب‌سازی را اجرا کند.
در این میان، هزینه‌های ماهانه تأمین اجتماعی برای پرداخت حقوق، مستمری و هزینه درمان مستمری‌بگیران و بیمه‌پردازان به‌قدری بالاست که قدرت خرج اضافه ندارد. در این وضعیت، مادامی‌که دولت طبق قانون نسبت به بازپرداخت بدهی انباشت شده خود به سازمان تأمین اجتماعی اقدام نکند، بازنشستگان و مستمری‌بگیران این سازمان از متناسب‌سازی محروم خواهند بود.
تبعیض ناروا میان بازنشستگان صندوق بازنشستگی تأمین اجتماعی، بزرگ‌ترین صندوق بیمه کشور است که باوجوداینکه امور آن در اختیار مدیران دولتی است و به‌شدت از سیاست‌های دولتی در ادوار مختلف آسیب‌دیده، همچنان توانسته است با اتکا به نقدینگی و دارایی داخلی، دخل‌وخرج خود را تراز کند؛ این در حالی است که صندوق‌های دولتی به‌صورت عام و صندوق بازنشستگی کشوری به‌طور خاص با ضریب پشتیبانی کمتر از یک، کاملاً وابسته به منابع دولتی هستند و عملاً از بودجه عمومی کشور ارتزاق می‌کنند.
نکته قابل‌تأمل اینکه، دولت در ادوار مختلف به تأمین اجتماعی بدهکار بوده و باید چند صد هزار میلیارد تومان به این سازمان بپردازد. در این شرایط، تسویه نشدن بدهی دولت به تأمین اجتماعی به بیش از 4 میلیون بازنشسته و مستمری‌بگیر این سازمان آسیب می‌زند که نمونه آن در متناسب‌سازی حقوق مشهود است.
دست‌کوتاه حداقل بگیران تأمین اجتماعی بی‌توجهی به بازنشستگان تأمین اجتماعی در ماجرای متناسب‌سازی حقوق، یک‌طرف ماجراست و در این میان، نادیده انگاری حداقل بگیران این سازمان که به دلیل ازکارافتادگی یا بازنشستگی قبل از موعد، حقوق بسیار ناچیزی دریافت می‌کنند، موضوع دیگری است که باید در متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان مدنظر قرار گیرد.
در نشست اخیر هیات مدیره کانون عالی کارگران بازنشسته تأمین اجتماعی با رییس کمیسیون اجتماعی مجلس، درخواست شد که تصویب لایحه دوفوریتی برای تحت شمول قرار گرفتن حداقل بگیران در متناسب‌سازی پیگیری شود.
همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی کی واریز میشود؟ محمد اسدی گفت: «ما به‌طور جدی پیگیر واریز یک میلیون تومان علی‌الحساب تیرماه به حساب بازنشستگان تامین اجتماعی هستیم و نباید بین بازنشستگان صندوق‌های مختلف تبعیض قائل شوند.»
وی از رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور خواست تا از ایجاد شکاف و تبعیض بین بازنشستگان صندوق‌های مختلف بازنشستگی جلوگیری کند.
متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان با واریز مابه‌التفاوت سه‌ماهه در تیرماه، امید تازه‌ای به این قشر داده بود و انتظار می‌رفت به‌سرعت با صدور احکام قطعی، ترمیم معیشت بازنشستگان محقق شود.
اما در عمل، نه‌تنها احکام قطعی بازنشستگان طبق قانون برنامه هفتم توسعه صادر نشد، بلکه واریز مابه‌التفاوت متناسب‌سازی به حساب بازنشستگان تأمین اجتماعی هم قطع شد و این اتفاق کام بازنشستگان تأمین اجتماعی را به‌شدت تلخ کرد.
بعدازاینکه دولت سیزدهم در تیرماه 1403، برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان در سه‌ماهه اول، سه میلیون تومان علی‌الحساب به حساب آنها واریز کرد،.
در ادامه، با تغییر دولت برآورد می‌شد که صدور احکام قطعی به تأخیر بیفتد اما واریز مبلغ علی‌الحساب ادامه داشته باشد.
در عمل اما، فقط واریز مبلغ علی‌الحساب به حساب بازنشستگان کشوری ادامه پیدا کرد و بازنشستگان تأمین اجتماعی در بلاتکلیفی ماندند.
در هفته اخیر، با دو نوبت واریز مبلغ یک‌میلیون تومان به حساب بازنشستگان کشوری، مجموع دریافتی آنها بابت متناسب‌سازی 6 ماهه به 6 میلیون تومان رسید.
درحالی‌که برای بازنشستگان تأمین اجتماعی فقط همان 3 میلیون تومان دولت سیزدهم واریز شده و نه‌تنها خبری از واریزی جدید نیست، بلکه متولیان امر نیز دراین‌باره اظهارنظری نمی‌کنند./اندیشه معاصر
پایان/*
اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/864287/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

صبر زرد ماده‌ای است که از گیاه آلوئه ورا گرفته می‌شود

آیا خوردن چایی رفلاکس معده را تشدید می کند؟

مراقبت‌های ضروری پس از اهدای خون

عوامل تعیین کننده میزان شیوع افسردگی

مصرف دمنوش و مایعات می‌تواند باعث شود رطوبت لازم را دریافت کنیم

تسنیم: اضافه پرداخت به برخی بازنشسته‌ها باعث کسربودجه همسان‌سازی شد

بازار جهانی زعفران را مانند بازار پسته از دست ندهیم

معاون وزیر جهاد کشاورزی: کاهش قیمت مرغ و تخم‌مرغ در راه است

شریعتی: مجلس برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین و برق ندارد

پیشنهاد ایجاد وزارت معدن و صنایع معدنی

بازبینی بیش از 500 اظهارنامه به دلیل تخلف یک معاون فنی گمرک

بلوبانک روزانه 900 میلیون تومان جایزه می‌دهد / کمپین «هر 3 میلیون، یک شانس» آغاز شد

سناریوهای دولت برای تغییرات شکلی در بودجه 1403

کدهای مخفی پروژه تپ سواپ برای دریافت جایزه امروز 17 مهر ماه

تغییرات مهم یارانه نقدی مهر ماه اعلام شد | افزایش رقم یارانه نقدی این دهک ها در مهر ماه

استخر‌های کشاورزی در فارس میزبان بیش از 2 میلیون قطعه ماهی

حافظیه مهیای میزبانی مراسم یادروز حافظ می‌شود

کد یوتیوب ماسک امپایر امروز 17 مهر / تسک های Bill Gates و Steve Jobs

مدارس خراسان رضوی فردا 18 مهر ماه 1403 تعطیل است؟ | تعطیلی مدارس خراسان رضوی چهارشنبه 18 مهر 1403

2 میلیون و 201 هزار گردشگر به قشم سفر کردند

پیش‌بینی آب و هوای اصفهان در 24 ساعت آینده؛ امروز سه‌شنبه 17 مهر

توکن کتز Cats عرضه شد/ قیمت امروز 17 مهر

قیمت سکه و طلا در بازار امروز سه‌شنبه، 17 مهر 1403

آب فضای سبز آرامگاه سعدی با حفر یک چاه عمیق تامین می‌شود

بررسی امروز قیمت تلفن‌های همراه (17 مهر 1403) | موبایل‌های یک میلیونی

رئیس جمهور 19 مهر به ترکمنستان می‌رود

کولاک کرمان موتور برای مشتریانش | فروش نقدی و اقساطی جک EJ7 مهر 1403 | با اقساط 52 میلیونی خودرو لوکس برقی بخرید

سایت‌های مسکن مهر و ملی در کرمانشاه 35 مدرسه نیاز دارد

تغییرات مهم یارانه نقدی مهر ماه اعلام شد

باشگاه فجر سپاسی شیراز به بازیکن غیرمجاز صنعت نفت آبادان اعتراض کرد

شهر 220 هزار نفری صدرا بالاخره صاحب اداره آموزش و پرورش شد

پاسخ قهرآمیز به جنایات اسرائیل اجتناب ناپذیر است

اعطای تسهیلات به واحدهای تولیدی که مددجویان کمیته امداد را به کار گیرند

بزرگداشت حافظ با حضور داوران قرآنی محفل در حافظیه

بررسی قیمت امروز تلفن‌های همراه (17 مهر 1403) | موبایل‌های یک‌میلیونی

ویژگی‌های منحصربه‌فرد حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)

«عرض دین»، سنتی که باید احیا شود

کد یوتیوب ماسک امپایر امروز سه شنبه 17 مهر 1403

خرید در بازاری که مربوط به عهد صفویه است

شیراز میزبان دبیران علوم تجربی کشور در رویدادی علمی

دستور پیگیری پرونده قتل اعضای یک خانواده در شهر بیرم لارستان

افزایش 100 درصد سامانه‌های نظارتی و ثبت تخلف رانندگی در شیراز

قیمت سکه بهار آزادی امروز سه شنبه 17 مهر 1403

قیمت دلار امروز سه‌شنبه 17 مهر 1403

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز، سه‌شنبه 17 مهر + اکران «تگزاس 3» و قیمت بلیت

آیا نوبت به التهاب در خلیج فارس و تنگه هرمز رسیده است

قیمت طلا و سکه امروز 17 مهر؛ قیمت سکه به کانال 48 میلیونی برگشت

اجرای 352 کیلومتر بهسازی آسفالت در همدان

فروش نقد و اقساط خودرو جک EJ7 (مهر 1403) + جدول

کاهش 17 درصدی تلفات ناشی از حوادث رانندگی در شیراز